De dag van de arbeid - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Anne-Rike - WaarBenJij.nu De dag van de arbeid - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Anne-Rike - WaarBenJij.nu

De dag van de arbeid

Door: Gwen & Anne-Rike

Blijf op de hoogte en volg Anne-Rike

15 Juli 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Vannacht een korte nacht gehad, na een gezellige avond met iedereen en weer een nieuw huisdier dit keer een kakkerlak was het toch nog even te gezellig om meteen te gaan slapen, en toen we wouden slapen vierde de apen een feestje op ons dak.
Vanmorgen gelukkig niet verslapen:P

Vanmorgen konden we dan eindelijk echt aan de slag met de mensen.
Het was lichtelijk chaotisch, we wisten niet goed hoe we het moesten aanpakken en het bleek dat de jongeren van buiten het dorp geen Engels kunnen spreken en onze tolk was een beetje aan de late kant, na heel wat moeite konden we dan eindelijk aan de slag.
De jongeren waren erg enthousiast, dit is erg leuk om te zien.
Na dat we ze eerst een verbinding in het lokaal achter de werkplaats hebben laten tekenen mochten ze naar de werkplaats om deze verbinding ook daad werkelijk te gaan maken.
Na een poos bezig te zijn werd er drinken gebracht, wat erg leuk was om te zien was dat de jongeren eigenlijks echt niet wouden drinken maar door wouden gaan.
om 12:30 konden ze opruimen en om 13:00 konden ze weer naar huis, morgen een nieuwe dag, ondanks dat de communicatie erg moeilijk is was het toch geslaagd.

Tussen door ben ik (Anne-Rike) naar de medical centre geweest, hier doen ze alles wat met fysio te maken hebben.
Een nieuw ervaring ik ben dus bij een Srilankeese fysiotherapeut geweest.
Ze hadden aan geboden mijn schouder opnieuw in te laten tapen iets wat voor mij goed uit kwam omdat ik merk dat nu ik weer meer ga doen mijn schouder de belasting nog niet helemaal kan hebben, de tape help bij het ondersteunen, dus zo gezegd zo gedaan ben ik daar heen gegaan, maarja de gene die het best schouders kan tapen is srilankees en de uitleg was Nederlands, gelukkig hadden we een van de stagiaires die hielp met vertalen want de worden van alle spieren botten en noem maar op weet ik natuurlijk niet.
Al met al veel gelachen.

Smiddags hebben we uiteraard weer rijst gegeten, dit was weer goed te eten, het eten is alleen wel een beetje eentonig, maar dat maakt niet uit.

na het eten hadden we nog wat tijd voor ons zelf, dus hebben we nog even bij de ouders van het dorp gezeten, goed getimed want we hebben een bui van 2 minuten over ons dak gehad, en geloof ons het is maar 2 minuten maar het gaat goed te keer.

Na de pauze zijn we terug gegaan naar de werkplaats daar hebben we nog wat voorbereidingen gedaan voor de kids uit het dorp kwamen.
De kinderen waren onwijs enthousiast en hebben heerlijk gewerkt, ook de therapeuten van hier waren enthousiast en hebben aangeven als ze kunnen dat ze dan mee komen doen.
We hebben met deze kinderen het zelfde gedaan als met de groep van vanmorgen.
We hebben behoorlijk wat moeite moeten doen om de kinderen ik de werkbanken weg te krijgen en op te laten ruimen, de nijging was groot om het gereedschap gewoon af te pakken om ze te laten stoppen, ondanks dat het lastig is, was het ook leuk om te zien en weet je meteen waarvoor je het doet.

Na het werken was het tijd voor een kort sportmiddag iets, er waren op een groot grasveld allemaal spelletjes niet gezet, de kinderen kennen het estafette idee niet dus dat was even wennen voor ze maar het was erg leuk, ook hier hebben wij bij mogen helpen.

s avonds hebben we samen met de andere Nederlandse studenten gegeten, super lekker maar wel erg pittig, maar dat is hier wel meer en dat went ook wel.
nog even wat drinken en dan weer tijd om naar huis te gaan en te gaan slapen.

Aan het begin van de week hebben we de keuken ook gevonden, dit zijn we vergeten te vertellen, maar toch is het leuk om even te zeggen, we zullen hier binnenkort foto's van plaatsen, de kokkinnen zijn erg aardig en gastvrij, ze hebben de hele keuken laten zien waar ze voor ongeveer 120 mensen koken, respect voor hun, elke dag opnieuw sowieso s middags en s avonds en misschien s ochtends ook wel.
De keuken is heel anders als bij ons, waar wij alles netjes opbergen zijn leggen hun kleden op de grond waar alles op ligt, de foto's zullen meer vertellen, maar daar zullen jullie nog even op moeten wachten;)

morgen hopen we weer een nieuwe blog te schrijven.
Wij hebben het hier in ieder geval nog steeds naar ons zin en de tijd gaat razend snel!

• 15 Juli 2015 - 21:10

Suus:

Lieve Gwen en Anne-rike heel veel plezier in Sri Lanka leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet van deze tijd. Heel veel liefs Maarten, Suzanne en Marit

• 15 Juli 2015 - 21:45

Han:

Superleuk om jullie avonturen te lezen meiden!